2011. október 22., szombat

Micsoda egy nap a mai….

Nem mondanám, hogy rendszeresen nézem a Wikiben a napok eseményeit, de ma  részben  a Google figyelemfelhívó bejelentkező képe, részben saját „témátlanságom”  miatt  történetesen megnéztem.
Meglepően sok ismert (vagy általam ismert) személy szerepel a listán, gondolkodóba is estem, kiről/miről is írjak ma. Aztán kóboroltam tovább, találtam ezt:
@x meg ajánlotta ezt: http://www.worldlisztday.hu/
„A Liszt Év egyik kiemelkedő eseménye minden bizonnyal a Hungarofest KLASSZ Zenei Iroda és a Magyar Zenei Tanács kezdeményezésére életre hívott World Liszt Day, amely keretében Liszt születésnapján, 2011. október 22-én Párizstól Szöulig a világ több koncerttermében csendül majd fel Liszt Ferenc grandiózus Krisztus oratóriuma.” (Mondjuk erről sem tudtam eddig – mármint, hogy „mi” találtuk ki – egyből kicsit büszke is lettem.)
Annyira ki vagyok „éhezve” valami jó magyar hírre, hogy ennek szívből megörültem.
Megnézve az alábbi videót – s látva benne a Munkácsy-féle portrét jutott eszembe, hogy a Munkácsy életrajzban (Aranyecset, A nap szerelmese – Dallos Sándor) olvastam, hogy ezen a festményen a már beteg Munkácsy eltévesztette az ajánló szöveget: „Liszt Fererencnek Munkcsy Mihály”  - ez szerepel rajta.




Olvastam ezt is: a mai napon van évfordulója annak, hogy  törökök 143 évi megszállás után kivonulnak Pécsről. http://hu.wikipedia.org/wiki/P%C3%A9cs
Ugyancsak „megérne ez is egy misét” még akkor is, ha valahogy (bocsássa meg nekem Allah) túlzottan nem szimpatizálok ezzel a néppel. (…és már bocs, hadd legyen szívem joga, hogy kit szeretek, meg kit nem….) http://hu.wikipedia.org/wiki/Oszm%C3%A1n_Birodalom
De jelen esetben szülővárosomról vagy pontosabban a törökök itteni regnálásáról lenne szó,  ennek emlékei meg nagyjából ismertek.

De hogy valami pécsi dologról is legyen kép a mai nappal összefüggésben, beteszem ide egyik kedvenc pécsi szobromat.   



Ennyi „sikeredett” mára.

6 megjegyzés:

  1. Nem semmi ez a korai jelentkezés ! :-) A témához : (kis duzzogásom) több oldalt találtam,ahol a "Liszt-rendezvények" fel vannak sorolva, de valahogy egyikben sem találtam a pécsi rendezvényeket. (?) - igaz, némelyik pécsi online újságban igen.
    nem tudom, ezt ismered-e ?
    ... na, majd később beírom... (lisztday ?)

    VálaszTörlés
  2. Elkerülte figyelmemet,hogy megadtad azt a linket is,amit "ajánlottam!"
    Dolgaim a boltban elhúzódtak, mert később jött a kenyeres (autó) Viszont a "micsoda nap"-hoz : valamilyen házi kenyeret vettem (280 Ft/kg) viszont tűz forró volt ! -ne részletezzem.

    VálaszTörlés
  3. Tudom, nem kell mindent elhinni,ami a neten található, ilyesmiket : " Pécs száz éven át a béke szigete volt" (török megszállás idején) - ill. a várost "szétlövette" Zrinyi,- (stb.) -de azt csak-csak el kell ismerni (?) - a megmaradt (török) emlékekből, hogy "ezt-azt" hagytak emlékül a városban. (építészetileg és egyebek)
    [ Nagy a médiumok felelőssége ? - mert a törökök EU csatlakozása miatt "rá vagyunk hangolódva" (?)- a "török témára" is ?- de ne bonyolítsam ! ]
    Utókornak : "Leghősiesebb Város" (Civitas Invicta ?) lett Szigetvár pár napja.

    VálaszTörlés
  4. (Pontatlan hír : valamelyik tv. csatornán láttam, hogy egy japán (?) vagy kínai (?) fiú fog ma Liszt-műveket előadni, és közvetítik a "fél világ"-on , viszont elmondta : (anno) egy Tom és Jerry filmben látta a macskát zongorázni !- (a zene Liszt F. Magyar táncok volt)- és akkor döntötte el, érezte azt, hogy ő zongorázni fog ! - stb.)- lehet, hogy ilyesmik miatt "nehéz" azonnal "elutasítani" vagy "befogadni" - vagy "minősíteni" (?) bármit is ?- (magam sem tudom) (Én pl. sosem "bírtam" - semmilyen rajzfilmet - de ez más történet.)

    VálaszTörlés
  5. Tényleg nagyon jó ez a szobor!
    Én az adyt is szeretem, amikor először láttam a vakító zöld pázsitban... vagy csak én voltam fiatal,- most olyan fakó, halott körülötte minden.

    És ilyen kedves szobrom a JP szobor melletti mandulafa, remélem megvan még és jól van!

    VálaszTörlés
  6. Névtelen: a mandulafát megnézem legközelebb, ha arra járok. Szegény Ady helyzete katasztrofális - nagyon rossz helyen van, állandóan összemocskolják a vademberek...

    @x: igen, kissé én is meglepődtem, hogy a Kodályban ma nincs Liszt - de hát ez van... Mellesleg legalább az új Liszt terem avatást ma tartják....

    VálaszTörlés